Het opleidingsprogramma R-EPD omvat een aantal modules die alleen kunnen worden aangeschaft als onderdeel van of na het ‘Full Service trainings- en opleidingspakket’ of het ‘Trainingsprogramma voor (interne) trainers’.
Modules
- Van visie tot R-EP
- Structuur R-EPD (procesgericht Adelante R-EPD)
- Totaalconcept RAPP-methodiek binnen R-EPD
- Hulpvraaggericht werken binnen R-EPD
- Rapportage volgens ICF(CY) en RAPP binnen EPD
- Cliëntbespreking binnen R-EPD
- Kernprobleem formuleren binnen R-EPD
- SMART doelstellingen formuleren
- Teamplan binnen R-EPD
- Team-Communicatie-Ritme binnen R-EPD
- Feedback systematiek teamcommunicatie
Didactische werkvormen
Omdat behalve theoretische kennis ook toepassing van de kennis in de dagelijkse praktijk van belang is, wordt tijdens de trainingen met diverse didactische werkvormen gewerkt. Zoals:
- interactief responsiecollege
- video-observatie en analyse
- praktijkgerichte oefeningen
- huiswerkopdrachten
- rollenspelen
Docenten
De trainingen worden gegeven door docenten die ruime ervaring hebben met het R-EPD, de ICF-classificatie en de RAPP-methodiek.
Eindtermen
Na het volgen van de trainingen:
- beheerst u het inrichtingskader van het procesgericht R-EPD, zoals ontwikkeld door Adelante;
- heeft u inzicht in het concept van de RAPP-methodiek;
- beheerst u enkele manieren van de hulpvraaginventarisatie;
- kunt u een teamrapportage schrijven conform de RAPP-methodiek en de ICF(-CY);
- bent u in staat om het kernprobleem, de beïnvloedbare en niet-beïnvloedbare omstandigheden van een cliënt te beschrijven;
- kent u de agenda van de cliëntbespreking en past u deze toe vanuit uw rol als teamlid;
- kunt u doelstellingen SMART formuleren op basis van de hulpvraag van de cliënt;
- bent u in staat om de doelstellingen te vertalen in concrete acties van het behandelteam.