In de rubriek ‘Ik geef het stokje door’ willen we u kennis laten maken met medewerkers van Adelante. Lees meer over de verscheidenheid aan mensen én functies bij al onze locaties.
Lees het verhaal van een medewerker die vervolgens het stokje doorgeeft aan een collega. Deze keer is Sabine Schoenmaeckers aan het woord. Een mooi verhaal over een carrièreswitch binnen Adelante!
Mijn naam is Sabine Schoenmaeckers (42), ik ben samen met mijn partner Paul en ben moeder van Fleur, Daan en Merel. Ik ben in 1997 als stagiaire ergotherapie gestart in het toen nog Stichting Revalidatie Limburg en ben uiteindelijk niet meer weggegaan. Na 18 jaar te hebben gewerkt als ergotherapeut, eerst op de afdeling dwarslaesie en daarna op de afdeling amputatie, trauma en orthopedie, heb ik in 2016 het roer omgegooid en ben ik als opnamecoördinator voor volwassenenrevalidatie op locatie Hoensbroek gaan werken.
Een hele stap zo van de directe patiëntenzorg naar een meer ondersteunende functie. Ik krijg dan ook nog vaak de vraag of ik het patiëntencontact niet heel erg mis. De laatste jaren van mijn werk als ergotherapeut ben ik veel betrokken geweest bij projecten en dit beviel mij erg goed. Het samen kijken naar hoe iets beter, efficiënter en meer van deze tijd kan en hierop je werk inrichten vind ik een hele uitdaging. Dit maakte de stap richting medische administratie en planning uiteindelijk een stukje makkelijker.
Als opnamecoördinator ben je een spil tussen de verwijzers van de patiënten en de artsen van Adelante die de aanvragen beoordelen. Het vergt een goede communicatie om alle lijntjes kort te houden en de verwijzers, maar vooral ook de patiënten die aangemeld worden, van een goede service te voorzien. Ervoor te zorgen dat de wachttijden zo minimaal mogelijk zijn. Te allen tijde te zorgen dat er een goede planning is van onze klinische bedden. Het is zeker niet zo dat we alleen maar de lege bedden vullen. Het is een samenspel van bedden en beschikbare capaciteit van behandelaren en verpleging. Hiervoor heb je met alle lagen overleg en moet je uiteindelijk goede en gedegen keuzes durven nemen. De opname zorgt er o.a. ook voor dat een patiënt die wordt aangemeld goed wordt verwerkt in onze systemen. Dat we alle informatie vooraf en met toestemming van de patiënt binnen hebben, zodat onze revalidatieartsen goed kunnen beoordelen en de patiënt uiteindelijk kan starten met zijn behandeling. Ook ga ik naar omliggende ziekenhuizen om hier processen te bespreken, te verbeteren en informatie te geven over onze procedures en wachttijden.
Sinds vorig jaar coördineer ik tevens de medische secretariaten, helpdesk en het patiëntenservicebureau van de locatie Hoensbroek. Deze combi maakt het werk nog uitdagender. Het met zijn alle zorgdragen voor een goede ondersteuning van de artsen. Hiervoor hebben we hele korte lijntjes met onze collega’s van de planning. Hoe doen we het nu? En wat kan er beter? Dit zal de komende periode onze aandacht hebben. Het denken in mogelijkheden en hierbij je collega, de verwijzer en de patiënt helpen vind ik ontzettend belangrijk. Het valt of staat bij een goede samenwerking en teamwork!
Om terug te komen op de vraag of ik het patiëntencontact mis? Ja en nee, het intensieve contact met patiënten, het in hun wereld meereizen voor een bepaalde periode in hun leven dat is er niet meer en dat mis ik best wel eens. Echter ook nu heb ik veel contact met patiënten, bijvoorbeeld helpen met verzekeringsgegevens om zodoende toch te kunnen revalideren in Adelante, vragen te beantwoorden over facturen, wachtlijsten en start van de klinische behandeling. Met hierbij altijd als doel om de patiënt of zijn familie snel van goede informatie te voorzien. Zodat ze met een gerust hart verder kunnen. Een klein stukje zorg wegnemen en ervoor zorgen dat de patiënt en /of zijn familie op een persoonlijke wijze worden geholpen. Op deze manier doe ik mijn best iedere dag het beste uit mijzelf te halen!
Ik geef het stokje door aan Brigitte van Rassel, vakkracht ergo techniek.